Download

آموزش اتوکد AutoCAD

آموزش خصوصی اتوکد | کلاس خصوصی اتوکد

آموزش خصوصی اتوکد | کلاس خصوصی اتوکد

علیرضا خویه
کارشناس ارشد مهندسی عمران

تماس:
09382904800

مجموعه ارزشمند اتوکد سه بعدی

آموزش اتوکد AutoCAD جلسه سوم

گسترده کردن پانل های مخفی

علاوه بر ابزار های آشکار، دکمه های وجود دارد که از دید شما مخفی است. می توانید بسیاری از پانل های ریبون را برای انتخاب بیشتر، گسترش دهید. اگر یک پیکان سمت راست نوار عنوان یک پانل دیدید، می توانید با کلیک روی نوار عنوان آن پانل را گسترده کنید. پانل گسترش می یابد تا ابزار های اضافی نمایان شود. می توانید روی آیکون سنجاق (pushpin) در نوار عنوان پانل گسترده شده کلیک کنید تا پانل را در موقعیت خود قفل کنید و نگه دارید.

از الان به بعد، موقعیت ابزارهای اضافی را با عنوان پانل گسترده به شما نشان خواهیم داد. به عنوان مثال، ما می گوییم ” بر روی ابزار Ray در پانل گسترده ی Draw کلیک کنید.” زمانی که می خواهیم ابزار Ray را انتخاب کنید.

اگر بر روی صفحه نمایش کوچک تر با وضوح تصویر کم کار می کنید، بعضی از پانل های ریبون در منتهی الیه سمت راست ممکن است متفاوت از آنچه در این آموزش ها است ،به نظر برسند. در صفحه نمایش وضوح پایین، اتوکد به طور خودکار اندازه ی پانل های سمت راست ریبون را کاهش می دهد تا تنها عنوان های آن ها نمایش داده شود.

در نهایت، در نمایش با وضوح پایین منوهای پایین آمدنی محیط کار در نوار ابزار Quick Access ممکن است پنهان باشند. اگر می خواهید این گزینه ها را در پنجره ی اتوکد ببینید، بر روی آیکون دو پیکانه در منتهی الیه سمت راست نوارابزار(Quick Access) کلیک کنید تا نمایان شود.

نمایش startup در آغاز برنامه اتوکد و تنظیمات واحدهای ترسیمی در اتوکد
در  قسمت Length کاربر میتواند قالب اعداد ورودی و خروجی برنامه را انتخاب کند.

Architectural : به روش معماری

Decimal : به روش اعشاری

Engineering : به روش مهندسی

Fractional : به روش کسری

Scientific : به روش علمی

ما عموما از روش Decimal استفاده میکنیم.

در بخشPrecision کاربر می تواند دقت نمایش اعداد را انتخاب کند. پیش فرض اتوکد چهار رقم بعد از صفر است که برای کارهای عمومی مناسب است.

در قسمت Angle کاربر میتواند قالب زوایای ورودی و خروجی برنامه را انتخاب کند.
 
Decimal Degrees : به صورت اعشاری

Deg/min/sec : به صورت درجه/دقیقه/ثانیه

Grads : زاویه بر حسب گرادیان

Radians : زاویه بر حسب رادیان

Surveyor’s Units : به صورت مساحی

در  قسمت Precision میتوانید دقت نمایش زوایا را در خروجی اطلاعات درخواستی از اتوکد توسط کاربر را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه Clockwise جهت مثبت زاویه در جهت عقربه های ساعت تغییر میکند. در حالت پیش فرض اتوکد اعداد مثبت را در جهت پادساعت گرد اعمال میکند.

در قسمت Insersion scale واحد پروژه را تعریف می کنیم.

توجه داشته باشید که انتخاب واحد خیلی مهم است . برای مثال اگر طول خطی در یک فایل معادل یک باشد و واحد نقشه نیز متریک باشد . در هنگام درج این فایل در یک فایل دیگر که واحد آن میلیمتر باشد ، اتوکد فایل درج شده را تبدیل به میلیمتر کرده و اندازه همان خط به هزار واحد تبدیل میشود.

در قسمت Sample output اعداد خروجی برنامه را بر اساس تنضیمات شما نمایش میدهد.

Lighting شدت نور در پروژه جاری را کنترل میکند. برای استفاده از این امکان گزینه Generic را انتخاب نکنید.

با انتخاب گزینه Direction یک جعبه گفتگوی دیگر فعال می شود.

در این منو شما میتوانید راستای شروع زاویه صفر را مشخص کنید.

اگر گزینه Other را انتخاب کنید می توانید زاویه منحصر به فرد تعریف کنید.

ایجاد محیط کاربری کلاسیک در اتوکد 2015
در خط فرمان دستور cui را برای نمایش صفحه Custom User Interface dialog وارد کنید.
بر روی سر شاخه workspace راست کلیک کرده و new work space را انتخاب کنید.
نام محیط کاربری جدید را وارد کنید، My AutoCAD Classic, و سپس دکمه Enter را بفشارید.
محیط کاربری ایجاد شده را انتخاب کرده و سپس در سمت راست بر روی  Customize Workspace کلیک کنید.
حالا شما میتوانید از سر شاخه Toolbar زیر شاخه های مورد نیاز خود را با چک زدن هر کدام انتخاب کنید.هر کدام از زیر شاخه های انتخابی در سمت راست صفحه اضافه خواهد شد. شما میتوانید قبل از انتخاب گزینه  Customize Workspace بر روی زیر شاخه های toolbar کلیک کنید و با دستورات آشنا شوید.
 

در سمت راست سر شاخه palettes را باز کرده و زیر شاخه Ribbon را انتخاب کرده و سپس در سمت راست پایین در بخش

properties-appearance-show را بر روی no قرار داده

در سمت چپ سر شاخه Menus را چک بزنید.و حالا بر روی Done کلیک کنید
 بر My AutoCAD Classic  راست کلیک کرده و اول Set current و بعد Set Default کلیک کنید و سپس apply و okey.
از بخش نوار وضعیت در بخش wsssetting محیط کاربری خود را به محیط کاربری ایجاد شده تغییر دهید
 

محیط کاربری ایجاد شده را ذخیره کنید.شما با راست کلیک کردن بر روی نوار ابزار میتوانید ابزارهای خود را مدیریت کنید یا در قسمت

Menus-Tools-Toolbars-AutoCAD- میتوانید ابزارهای خود را مدیریت کنید.

 
  
 
 

برای بازگردانی اتوکد به حالت پیش فرض نصب شده در سیستم میتوانید از مسیر زیر به حالت اولیه و پیش فرض اتوکد برگردید.


دستور options را در خط فرمان تایپ کنید سپس در tab Profiles -reset را انتخاب کنید و اتوکد را به حالت اولیه نصب شده برگردانید. یا مسیر زیر را دنبال کنید.

menus-Tools-Options-profiles-Reset

برای نمایش خط فرمان شناور در اتوکد میبایست دستور DYNPROMPT را در خط فرمان تایپ کرده

و برای نمایش خط فرمان شناور مقدار 1 و برای عدم نمایش آن مقدار صفر را وارد نمایید.

برای نمایش و یا عدم نمایش خط فرمان comment bar با استفاده از ctrl+9 خط فرمان پنهان کنید یا نمایش دهید.

با فشردن کلید تابعی f2 میتوانید تمامی دستورات وارد شده در خط فرمان را مشاهده کنید.

با دستور time میتوانید از کل زمان کارکردن بر روی فایل اتوکد خود و آخرین زمان ذخیره سازی تغییرات خود آگاه شوید.

با استفاده از ترکیب کلیدهای ctrl+G و یا کلید تابعی f7 و یا از نوار وضعیت در پایین صفحه میتوانید شبکه یا همان GRID را نمایش دهید یا پنهان کنید.و با دستور GRID میتوانید شبکه های نمایش داده شده را کنترل کنید.

برای نمایش کلیه ترسیمات موجود بصورت full از حالت extents در zoom استفاده می شه.
برای سرعت بیشتر می تونید با دبل کلیک دکمه وسط موس WHEEL به همین نتیجه برسید.

با فشردن و نگهداشتن WHEEL دستور PAN قابل اعمال است که میتوانید صفحه کار را حرکت دهید.
و 
با فشردن و نگهداشتنSHIFT و به علاوه فشردن و نگهداشتن WHEEL دستور 3DORBIT را میتواید استفاده کنید.که میتوانید صفحه کار و ترسیمات خود را از زوایای گوناگون ببینید.

با نگه داشتن کلید CTRL و یا shift کلیک راست  کنید، منوی کمکیsnap باز خواهد شد.

ترسیم خود را انتخاب  خود را کنید و سپس drag کنید قبل از dropکردنctrl را نگه داشته و سپسdrop  کنید حالا یک کپی از ترسیم انتخابی خود دارید.

شاید زیاد به این مورد برخورد کرده باشید که در هنگام ترسیم مشاهده می شود نقاط موقت بر روی صفحه نمایش به وجود آمده است که مزاحم طراحی می شود  با حرکت دادن صفحه و یا دستورredrow  از بین میرود که در اصطلاح(blip) گفته می شود.

برای غیر فعال کردن این خصیصه  در خط فرمان Blipmode. را تایپ نموده و enter را می زنیم و سپس off را وارد می کنیم . از این به بعد دیگر نقاط را نخواهیم دید.


این علامت‌ها که غالبا با اجرای برنامه‌های لیسپ مختلف ظاهر می‌شوند و دیگر ول‌کن شما نیستند، با یک دستور regen یا حتی یک pan یا zoom ساده از بین می‌روند.


در نسخه‌های قدیمی اتوکد به سادگی دستور blipmode را اجرا می‌کردیم و با انتخاب زیردستور Off از شر به‌علاوه‌ها راحت می‌شدیم. اما در نسخه‌های جدید (حداقل ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که شخصا امتحان کرده‌ام) این دستورات دیگر کار نمی‌کنند. درواقع وقتی blipmode را تایپ می‌کنید، با پیغامی روبرو می‌شوید که اعلام می‌کند اتوکد چنین دستوری را نمی‌شناسد. در این شرایط می‌توانید 

blipmide. و یا blipmode_. استفاده کنید تا دستور اجرا شود.


استفاده کنید. به این ترتیب با افزوده شدن یک “.” یا یک “_” یا هر دو، دستور گم شده به راحتی پیدا شده و شما از شر بلیپ‌ها خلاص می‌شوید. اما چرا؟؟

پوسته‌های یک دستور

اصل داستان این است که دستورات اتوکد می‌توانند نسخه‌های متفاوتی داشته باشند. هسته اصلی اتوکد یک دستور اولیه مانند LINE را تعریف می‌کند. اگر استفاده‌کننده از نسخه‌ای با زبانی غیر از انگلیسی استفاده کند، Language Pack یا بسته زبان یک دستور با املا و پیغام‌های متفاوت برای کشیدن خط ایجاد می‌کند. به عبارتی دستور اصلی را در لفافه‌ای به زبان مورد نظر کاربر می‌پیچد. حال اگر کاربر به شیوه‌ای (مثلا برنامه‌های لیسپ) تغییر جدیدی در دستور LINE به وجود آورد، لایه‌ای دیگر به دور دستور اصلی کشیده می‌شود. حال در برخی موارد ممکن است این لایه‌ها با هم تداخل کرده یا حتی دستوراصلی را غیرفعال کنند. در این صورت شما می‌توانید از پیشوندهای دستورات برای رسیدن به دستور اصلی استفاده کنید.

پیشوندهای دستورات اتوکد

اول : زیرخط “_”

افزودن زیر خط به دستورات باعث می‌شود که اتوکد از نسخه ترجمه شده دستور صرف‌نظر کرده و نسخه اصلی انگلیسی را اجرا کند. به عنوان مثال LINE_ همواره نسخه انگلیسی دستور line را با پیغام‌های انگلیسی اجرا می‌کند.

دوم: نقطه “.”

افزودن نقطه به ابتدای یک دستور باعث می‌شود که اتوکد از شخصی‌سازی‌های انجام‌شده توسط کاربر روی دستور صرف‌نظر کند. مثلا اگر کاربر دستور offset را با لیسپ به گونه‌ای تغییر داده باشد که کپی را در دو طرف شیی ایجاد کند، با افزودن نقطه و تایپ OFFSET. دستور اصلی و آشنای offset به همان شیوه معمول اجرا خواهد شد.

سوم: منفی “-“

در نهایت افزودن منفی به ابتدای دستورات باعث می‌شود که به جای نسخه گرافیکی، نسخه متنی و خط فرمانی دستور اجرا شود. مثلا تایپ BLOCK- باعث می‌شود که دستور بلوک تمام اطلاعات مورد نیازش را در خط فرمان بپرسد و پنجره‌ای نشان داده نشود. این کار به خصوص به درد کسانی می‌خورد که قصد نوشتن اسکریپت‌ها (فایل‌های scr) یا برنامه‌های لیسپ را دارند.

دستور باز پردازش صفحه گرافیکی جاری(REGEN(regeneration

با استفاده از این دستور میتوانید صفحه گرافیکی جاری را بازپردازش کنید.

اتوکد یک برنامه مبتنی بر بردار است و برای نمایش دادن طرح باید بردارها را به پیکسل تبدیل کند ، این تبدیل پیچیده و وقت گیر است و به همین خاطر اتو کد در انجام این کار صرفه جویی های مختلفی می کند تا سرعت برنامه کاهش نیابد. اتوکد برای صرفه جویی در حافظه کامپیوتر از پردازش تمام قسمت ها خودداری میکند. تا کاربران به صورت روان تر بر روی فایل جاری فعالیت کنند.

گاهی اوقات کاربران با دایره و یا کمان هایی برخورد می کنند  که به صورت چند ضلعی نمایش داده میشوند. با این دستور میتوانید آنها را دوباره پردازش کنید و با شکل دایره و کمان بازسازی میشوند.

برای اجرای دستور میتوانید از منوی VIEW گزینه REGEN را انتخاب کنید و یا با استفاده از تایپ خلاصه فرمان RE در خط فرمان آن را اجرا کنید.
دستور VIEWRES

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی